MKB Innovatie Top 100

img_0106Harrie Evers (NormTEQ) heeft vorig jaar de MKB Innovatie Top 100 gewonnen met zijn gevelverankeringssyteem waarmee hij flats een facelift kan geven. Balkons (leefruimte) kunnen hiermee worden vergroot en verfraaid.

Zijn vinding was al een tijdje een noviteit voor renovatieprojecten, maar met het winnen van deze prijs kreeg hij makkelijker toegang tot zijn potentiële opdrachtgevers. Maar dat ligt voor een belangrijk deel ook aan zijn ondernemerstalenten. Harrie heeft zijn prijs maximaal uitgenut om zijn onderneming met free publicity te positioneren in de media (vakbladen, regionale kranten, radio en tv!), maar ook door zijn publieke optredens. Dit jaar verhuist hij naar een nieuw en veel groter bedrijfscomplex in Hengelo om zelfs in deze tijden verder te kunnen groeien.

Zo’n ondernemer moet je koesteren als ambassadeur voor innovatie en dat doe ik heel graag. Wekelijks hebben we -meestal per mail- contact over kansen en ontwikkelingen. Onlangs zocht ik Harrie even op tijdens de drukbezochte bouwbeurs in Utrecht waar hij andermaal werd onderscheiden met zijn vinding, nu met de nationale bouwprijs.

Op zijn beurt werkt Harrie graag mee aan de volgende editie van de MKB Innovatie Top 100, die op donderdag 14 mei in het McDos Goffert stadion van N.E.C. in Nijmegen bekend wordt gemaakt. Harrie selecteert deze maand samen met tal van innovatie-experts, onder wie Han Gerrits, en de redactie van bizz, de bedrijven die uiteindelijk voor de top 100 worden genomineerd. Dat is geen sinecure, want bijna 300 ondernemers hebben zich aangemeld. Zelfs na de sluitingsdatum van 15 februari werden we nog dagelijks belaagd door ondernemers en adviseurs die vonden dat er voor hun innovatie nog een uitzondering gemaakt moest worden voor de nominatie.

Vele innovaties zullen weer tot baanbrekende vernieuwingen leiden. Ik hoop vooral dat de jury onder leiding van Charlie Aptroot kiest voor een innovatie en een bedrijf dat wordt geleid door een ondernemer die maximaal innovatie uitdraagt in woord, beeld en gedrag.

Kenmerken zijn wat mij betreft:
• Open houding voor vernieuwingen en (nieuwe) inzichten
• Altijd bereid samen te werken met derden
• Voortdurend oog voor kansen in de media
• Spreekt duidelijke taal die iedereen begrijpt (niet productgericht, maar marktgericht)

We zoeken voor 2009 dus weer een tweede Harrie Evers…. Zie hier zijn verhaal.