N.E.C. is ook een social network

hsv1Afgelopen week ook even op en neer gereden naar Hamburg om de voetbalwedstrijd tussen HSV en mijn favoriete club N.E.C. bij te wonen. Samen met onder andere mijn reisgenoot Jochem van Gelder (rechts op de foto) gefascineerd toegekeken en beleefd welke emoties voetbal in positieve zin kunnen oproepen. We raakten er niet over uitgepraat.
Op de Reeperbahn keerden de honderden gehelmde agenten overdag uiteindelijk maar terug naar hun busjes en konden Nederlandse en Duitse supporters zelfs gebroederlijk in de metro stappen naar het stadion. Zelfs de tv verslaggevers van ZDF moesten erkennen dat de sfeer uitzonderlijk was door het community zingen tussen de 4.200 meegereisde fans uit Nijmegen en de bijna 30.000 supporters van HSV. Wethouder Paul Depla (Nijmegen), maar ook collega wethouder en fervent N.E.C. supporter Jos Janssen (Cuijk) zagen andermaal dat voetbal bruggen slaat in de samenleving tussen alle klassen en standen.
Via tientallen forums (van forzanec en Hyves tot linkedin en Twitter) bespreken nog steeds duizenden fans de ervaringen. Ook de vele filmpjes op youtube scoorden gezamenlijk een kijkdichtheid waar menig tv maker tegenwoordig jaloers op kan zijn.
Ook voor ondernemers zitten in deze social networks veel kansen om relaties te versterken en nieuwe aan te boren. Een emailing, blog, oproep, discussie via zo’n forum kan leiden tot interessante leads, contacten en profilering. Ik merk het zelf al na enkele blogs in de afgelopen maand….

Tips voor het investeren in social networks:
1) Zorg voor een duidelijke profiel
2) Sluit je aan bij netwerken die je interessant vindt, maar die je ook wat kunnen bieden
3) Profileer je zelf in woord (meningen, reacties), beeld en geluid (bv videotestimonials).
4) Zorg voor wederkerigheid. Vraag hulp, maar biedt ook andere hulp wanneer ze er om vragen.
Tot slot als herinnering aan deze voor N.E.C. nu al historische wedstrijd een filmpje van een van de meegereisde supporters over het community zingen.