Het geheim van Snelle groeiers

PrintBedrijven die snel groeien (‘snelle groeiers’) maken het verschil, vooral in tijden van recessie.
Deze week kwamen ruim 200 ondernemers af op het Highgrowthforum in het Figitheater in Zeist. Ik was vooral nieuwsgierig hoe bedrijven in recessie groeien en hoe ze dat doen. Opvallende conclusie: met name ict bedrijven doen het (nog) goed omdat deze groei vooral wordt gefinancierd door beschikbare kennis in de eigen organisatie.
Voor ondernemers tot 15 medewerkers die binnen drie jaar in omvang zijn verdubbeld organiseert Syntens leren van elkaar kringen in samenwerking met De Baak management Centrum VNO-NCW en Port4Growth. In deze kringen, bestaand uit vier workshops, wordt aandacht gegeven aan de ontwikkeling van de ondernemer als persoon. Meestal wordt een expert op het gebied van groei aan deze sessies toegevoegd. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met mijn collega Peter den Ouden.
En bedrijven die menen ook snel te groeien kunnen zich tot 31 juli nomineren voor de High Growth Awards 2009 die op 17 november in theater de Flint in Amersfoort bekend wordt gemaakt.
Bijgaand enkele korte gesprekjes over hoe ondernemers anno 2009 het verschil blijven maken.

Vele duizenden bedrijven maken websites. Jasper Verbunt van Redkiwi uit Rotterdam verwacht ook dit jaar met vijftig procent (!) te groeien met het maken van digitale etalages voor MKB-bedrijven. Zijn remedie: anti cyclistisch investeren.

Reg Nelemans van Fashionpower uit Zundert zag zijn groei vorig jaar stagneren omdat hij de financiering niet rond kreeg. Dit jaar pakt hij door en is hij met minimaal 20 procent groei (en een goed rendement) pas tevreden. Zijn tip: zorg voor een goed verhaal (storytelling).

Dirk Jan Dokman groeide met The Self Servicecompany uit Rotterdam in vier jaar naar een organisatie met 65 personeelsleden die klantvragen herkent en automatisch beantwoordt. Zijn remedie in recessie: stop meer tijd in het werven van nieuwe klanten dan in het werven van nieuwe financiën.

André Groot van Bureau voor Creditmanagement (BvCM) uit Amsterdam leeft van de recessie. Zijn klanten komen spontaan naar hem toe, maar hij geeft ook graag wat tips hoe bedrijven hun financiën beter op orde kunnen krijgen.

René Persoon van A new spring heeft ook baat bij de recessie. Veel ondernemers geven nu de voorkeur aan het online trainen van personeel in plaats van dure trainingen buiten de deur. Zijn ambitie voor dit jaar: 35 procent groei, vooral gebaseerd op zijn toegevoegde waarde om online trainen ook effectief te maken.

Ab Talmon van Talmon (online communicatie) uit Bilthoven groeide met zijn bedrijf afgelopen jaren met tientallen procenten. Ook dit jaar denkt hij nog 15 procent omzetgroei ter realiseren, maar daar moet je als ondernemer wel met andere verdienmodellen je nek voor durven uit te steken.

Peter den Ouden, projectleider Snelle Groeiers binnen Syntens, legt de specifieke kenmerken van snelle groeiers uit en hoe hij ze verder kan helpen (met steun van het ministerie van Economische Zaken).