Tegeltjeswijsheid

tegeltjesAfgelopen week heb ik mij –bij wijze van uitzondering- zonder agendasetting laten leiden door uitnodigingen van personen en organisaties. De opbrengst: tal van leads voor de adviseurs van Syntens, veel plezier gehad, inspiratie opgedaan voor nieuwe initiatieven en vooral nieuwe (verbeterde) inzichten gekregen.

Een greep uit mijn afspraken: BreakingOut 2009 bezocht voor jonge startende ondernemers in Amsterdam, de verkiezingsavond bijgewoond van Europarlementarier Toine Manders met zijn campagneteam, gebrainstormd met een journalist over een nieuwe portal voor innovatie, een ondernemer in contact gebracht met een netwerk rondom duurzaamheid en met Arjen Jan Majoor van Frisblik gekeken naar nieuwe concepten om innovaties beter, eerder en sneller te doen slagen.

Een tegeltjeswijsheid blijft door mijn hoofd zingen na deze enerverende week: “Als je een volger bent, ga je nooit winnen. Er zijn al genoeg schapen in ons land. Volg daarom je passie”, verklaarde Yves Gijrath (organisator van oa Miljonair Fair) tijdens BreakingOut. Maar ook de opmerking ‘Het mooiste bedrijf begin je nu. In slechte tijden zijn veel mensen negatief. Als positief mens spring je er juist nu uit” sprak mij erg aan.

Vervolgens is het mooi om te zien en te ervaren dat die tegelwijsheden ook echt werken:
1) Aad Ouburg (Princess) vertelde tijdens BreakingOut zelfs in tijden van recessie te blijven groeien door altijd en consistent op zoek te gaan naar onderscheidende activiteiten, gebaseerd op glitter en glamour.
2) Europarlementariër Toine Manders haalt met zijn persoonlijke drive voor Brabant en Europa in ‘zijn stad’ Helmond 2170 van de 2302 van de uitgebrachte stemmen op zijn partij. Waarmee de VVD zelfs de grootste partij is geworden in deze typische arbeidersstad.
3) En intern verzorgde onlangs mijn collega Paul d’Hond een presentatie waarom hij er in tegenstelling tot andere collega’s wel in slaagt vele honderden ondernemers te boeien met zijn programma ‘Anders ondernemen”. Zijn passie is gebaseerd op: “Als je iets maar echt wilt, dan zal het ook gebeuren”

Vele tientallen studenten verbonden aan Case (Centrum van Amsterdamse Scholen voor Entrepeneurship) voelen zich blijkbaar zo gegrepen door deze uitgangspunten dat zij zelfs in deze tijden ondernemer durven te worden. En ik weet zeker dat Syntens ze nog een handje verder kunnen helpen, want deze mensen kunnen het verschil maken met hun vernieuwingsdrift, ambitie en bereidheid om kennis en kunde te delen. ,,Als je klein bent, maak je zelf groter. Als je groter bent, maak je zelf kleiner. Want verkopen is ver kopen, iets dichterbij brengen”, zo hield Ralp van Hessen, de organisator van BreakingOut zijn gehoor voor.