Innovatie inspiratiedag

Kasteel Vaeshartelt (Maastricht)

Kasteel Vaeshartelt (Maastricht)

Hoe bereik je ondernemers die willen en kunnen innoveren? Dat was de eerste vraag die ik mij stelde toen ik bijna vijf jaar geleden bij Syntens in dienst trad. Regelmatig het Journaal halen of Nova en dat komt het wel goed, zo fluisterde menig adviseur mij indertijd in de oor. Het is toch te gek dat mijn moeder niet weet wat Syntens doet, mopperde een ander en pleitte en passant voor een campagne om de naamsbekendheid te vergroten.

Uit onderzoek bleek dat ondernemers zich bij vernieuwingen laten leiden door hun (toe)leveranciers, (con) collega’s, maar ook door hun accountant en bank. Zij zien immers de cijfers en spreken op basis van vertrouwen met hun klanten.

De belangrijkste informatiebron voor de innoverende ondernemers zijn daarbij de vak- en branchebladen. En dat is de reden dat Syntens vooral heeft ingezet op indirecte communicatie via de vakpers in de vorm van aansprekende praktijkverhalen (cases) van onze klanten en de rol die Syntens daarbij heeft gespeeld, columns en andere artikelen. Dat heeft de organisatie geen windeieren gelegd.

Inmiddels verschuift het beeld van print naar online communicatie, hoewel de traditionele ondernemer nog wat terughoudend blijft over deze verandering. Via weblogs, communities (oa LinkedIn), twitter, youtube en andere social networks worden vooral de jeugdige en creatieve ondernemers makkelijker en sneller bereikt. Van de klanten uit de MKB Innovatie Top 100 blijkt bijna een derde van de ondernemers nog niet actief te zijn op LinkedIn.

Sinds vorig jaar probeer ik ook via accountants en banken innovatie inspiratiedagen te organiseren omdat uit onderzoek ook blijkt dat innoverende bedrijven vervolgens bij deze instellingen vaak steun vragen voor uitvoering van de vernieuwingen.
Maar dan blijkt dat accountants moeite hebben hun klanten te mobiliseren. Twee sessies zijn om die reden zelfs geannuleerd. En banken zijn sinds vorig jaar erg intern gericht door alle reorganisaties. Met uitzondering van de Rabobank. Deze week hadden we eindelijk ons ‘finest moment’ met Rabobank Zuid Limburg dat kasteel Vaeshartelt in Maastricht had afgehuurd voor 60 relaties.

Regiodirecteur Murk Peutz van Syntens liet zien hoe (Limburgse) bedrijven het verschil kunnen blijven maken door permanent oog te hebben voor toegevoegde waarde. Mosa verkoopt daarom geen goedkope stenen, maar design tegels met ledverlichting.

Daarna stal Syntensklant Niels van Huet de show met zijn verhaal over zijn portal spele.nl. Als 17 jarige liet de inmiddels 23 jarige ondernemer zich rondrijden door zijn vader naar klanten als Disney, Dorito’s en andere grote adverteerders. Zijn site met 4.000 games trekt tegenwoordig meer bezoekers dan nos.nl of geenstijl.nl.

Tot slot konden de ondernemers twee workshops bezoeken over ondernemen in recessie. Peter Stans gaf zijn deelnemers tips en trucs hoe ze ondermeer klanten kunnen werven en behouden, Benedict Persoon ging dieper in op de vraag hoe innovaties in deze tijden nog gefinancierd kunnen worden en welke subsidies beschikbaar zijn en Monique Allers sprak over het vinden, binden en boeien van personeel.

Alle workshops worden ook verspreid over het land gehouden. Aanmelden kan via de site van Syntens. De presentaties zijn alvast te zien, maar de ervaring leert dat het interactief volgen van een sessie veel leuker en leerzamer is. Niels van Huet becijferde later dat de Syntens inspiratiedag van de Rabobank hem minimaal 25.000 euro aan ideeën (en subsidies) had opgeleverd.
Nieuwsgierig geworden, bekijk alvast de presentaties:
1. Slimmer werken (in laagconjunctuur) met veel tips en trucs
2. Slimmer financieren van innovaties
3. Vinden, binden en boeien van personeel