Vergroening als zomervertier

Ruud Koornstra

Ruud Koornstra

Een zomerreces is de ideale vrijplaats om nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Ik heb deze tijd benut om na te denken hoe we duurzaamheid nog beter kunnen verankeren in ons werk. Want eigenlijk is innovatie per definitie duurzaam, zo stelt mijn algemeen directeur Piet van Staalduinen.
Met betrekkelijk weinig expertise, maar met een ontembare nieuwsgierigheid en grote betrokkenheid heb ik afgelopen weken het duurzame landschap afgestruind. In mijn rugzak had ik vele ervaringen van ondernemers uit het MKB bij mij en dat werd erg op prijs gesteld omdat het MKB nog vaak over het hoofd wordt gezien bij duurzaamheid.

Inmiddels zie ik dat de meeste ondernemers (on) bewust bezig zijn met de vergroening van de samenleving. Energiebesparingen, het verminderen van afval en het hergebruik van materiaal is immers voor elke onderneming interessant.

De pioniers van het eerste uur zijn vaak ook de ondernemers die de nieuwe economie een facelift gaan bezorgen. En daarmee is de koppeling met innovatie (vernieuwing) direct gelegd. Ooit riep de professionele vakfotograaf dat de digitale camera het nooit zou winnen van de traditionele spiegelreflexcamera. We weten inmiddels wel beter, want het traditionele fotorolletje is in nog geen tien jaar tijd bijna tot antiek verworden.

Ook de elektrische auto en CO2 neutrale woningen zijn dichterbij dan we denken. Ook dat zal voor een aardverschuiving zorgen binnen de bouw en automotive sector. Wat zou het prachtig zijn wanneer de leden van de Bovag deze vernieuwingen omarmen en monteurs omscholen zodat ze de auto van de toekomst verder kunnen perfectioneren? Zoals het ombouwen van oldtimers tot duurzame elektrische auto’s? Dat is nu al mogelijk.

Ruud Koornstra, een van mijn helden van de nieuwe economie, heeft mij een inkijk geven in ontwikkelingen die op de rol staan. Zijn bedrijf Tendris werkt hard mee aan een open source wagen, gebaseerd op bijna 100% Nederlandse makelaardij onder het motto ‘wat van ver komt , is niet altijd beter’. Ook de infrastructuur is een bron van inspiratie en vernieuwingen. Syntens is betrokken bij een ontwerpwedstrijd voor 10.000 oplaadpalen die in 2012 beschikbaar moeten zijn.

Dezelfde Ruud die in september zijn boek “Wat led je” op de markt brengt, gaat ook optreden in een commercial die Syntens van duurzame dinsdag (1-9-9) tot de dag van duurzaamheid (9-9-9) gaat uitzenden via BNR nieuwsradio. Hierbij de primeur van de commercial Ruud Koornstra

Op 1 september zijn inmiddels vele groene Syntensklanten, van de duurzame airco van StatiqCooling tot de Tree for you van Hans Blokzijl, opgenomen in het duurzame koffertje dat wordt aangeboden aan minister Cramer (Vrom). En als mede initiatiefnemer van de dag van de duurzaamheid geeft Syntens een inspiratiewerkboek over duurzaamheid weg aan ondernemers die in de maand september de duurzaamheid quick scan invullen via onze site.

En in de tussentijd is Syntens ook uitgedaagd mee te werken aan de groene golf die we willen mobiliseren. Met organisaties als o.a. IUCN, Postcode Loterij, Philips, duurzame dinsdag, Urgenda, Tendris, MGMC en Wise is op initiatief van Aart van Veller (Wij zijn koel) en Timothée Manschot (Insid) spontaan in 24 uur een beweging geactiveerd. Waar zo’n zomer al niet goed voor kan zijn!

2 reacties op “Vergroening als zomervertier

  1. Beste Herman,
    Hoewel sommige lezers mijn reactie vaker gelezen zullen hebben, geef ik hem toch maar. In de afgelopen tien jaar heb ik ontdekt en uitgedragen dat verreweg de beste/goedkoopste/effectiefste manier om innovatie te versterken, is door het verbeteren van kennisuitwisseling en daarmee samenwerking. We hebben daarvoor de methode ‘advanced networking’ ontwikkeld en succesvol toegepast. Het is een hulpmiddel dat op maatschappelijk relevante terreinen maar ook in organisaties het vinden van expertise sterk verbetert. Jammer dat er zoveel weerstand is om kennisuitwisseling te bevorderen. Een bedreiging voor gevestigde belangen?
    Groet
    Pieter

Reacties zijn gesloten.