Stop met de spreadsheetcultuur!

pauldeblotOnlangs ging de rode loper weer uit voor Paul de Blot (86) op landgoed de Baak in Driebergen. De hoogleraar business spiritualiteit Nyenrode gaf zijn gehoor weer stof tot nadenken. Hij veegde de vloer aan met ondernemers die zich laten leiden door controlesystemen (‘spreadsheetcultuur’). ,,Want dat systeem is altijd gebaseerd op het verleden. Nooit op de toekomst of wisselende omstandigheden. Ik zeg altijd wanneer een student klaar is met zijn studie bedrijfskunde: proficiat. Je kent nu de geschiedenis van je opleiding. Morgen gaat het echte leven beginnen.’’

De Blot was spreker op Growth Experience, een vierluik van bijeenkomsten voor ondernemers met groei-ambitie en georganiseerd door de Baak, Port4Growth en Syntens.

Growth Experience is bedoeld om meer bedrijven te interesseren voor de programma’s die beschikbaar zijn voor ondernemers met groei-ambitie. Dat kan variëren van leren van elkaar kringen die Syntens organiseert, de community die Port4Growth heeft tot het programma Groeiversneller.

Ca 20 ondernemers ontworstelden zich onlangs aan de hectiek van de dag om met elkaar hun ambities te delen en zich te laten inspireren door Paul de Blot en Leen Zevenbergen, schrijver van het best verkochte managementboek van de laatste jaren ,,En nu laat ik mijn baard staan”
Zevenbergen heeft tal van grote ondernemingen geleid en opgericht en is recentelijk aan de slag gegaan bij het beursgenoteerde bedrijf Qurius. Zijn kracht? ,,Ik ben geen manager die in kosten wil snijden, maar een ondernemer die de omzet wil verhogen.’’

Zelfs een in zijn ogen saai ICT concern als Qurius kan worden geïnspireerd met simpele middelen. Een voorbeeld: elke werknemer schrijft op de achterkant van zijn visitekaartje vier kernwoorden waar hij door wordt geïnspireerd. Vaak leidt dit direct tot gespreksstof, vertrouwen en uiteindelijk tot zakelijke deals. Grappige bijkomstigheid was dat alle deelnemers aan de Growth Experience het visitekaartje van Zevenbergen als collectors item wilden hebben…..

Duurzaamheid als onderscheidend vermogen
Zevenbergen gelooft daarnaast in duurzaamheid als onderscheidend vermogen. Alle lease auto’s moeten daarom bij Qurius van een energiezuinige label worden voorzien. ,,En als werknemers daarom weglopen omdat ze een mooiere auto willen, dan vind ik dat prima. Krijgen we er tenminste mensen voor terug die wel in deze filosofie geloven. Zoals we straks ook gaan verhuizen naar een duurzaam gebouw. Ik wil mijn klanten laten zien dat ik minimaal teruggeef voor wat ik uit de omgeving haal. Juist ICT-bedrijven zorgen voor veel uitstoot. Ook wij hebben onze verantwoordelijkheid en dat moeten we zichtbaar maken.’’

Uitsmijter
En nog een laatste uitsmijter van de spreker der sprekers: ,,Ik zie mijn concurrentie niet als concurrent. Waar zij korting geven, daar bied ik uitsluitend oplossingen aan. En dat zijn dus nooit kortingen. Dan is het einde zoek.’’

De Growth Experience krijgt op 15 juni, 28 september en 16 november een vervolg. De volgende bijeenkomst gaat over social media en de nieuwe businessmodellen die dit fenomeen met zich mee gaat brengen.
Bijgaand nog een gesprekje met Leen Zevenbergen over ‘sprankelen’, de essentie hoe bedrijven kunnen overleven en groeien.

Één reactie op “Stop met de spreadsheetcultuur!

  1. Pingback: Tweets die vermelden Stop met de spreadsheetcultuur! | Syntens Innovatiepromotor -- Topsy.com

Reacties zijn gesloten.