Transparantie wordt de nieuwe mores

Vrijdag 7 januari (aanvang 15.00 u) hadden we met het Kabinet van Vernieuwing al weer het vierde inspiratiecollege. De sessie met de Minister van Waarheid, Bernadette Slotboom is nog te zien. Zij is tegenwoordig netwerkcoordinator van Nederland 4. Ik ken Bernadette al jarenlang, eerst als studiegenoot op de School voor de Journalistiek en later als collega bij het Algemeen Dagblad. In een gesprek spraken we over de nieuwe mores van de politiek, de burger en het bedrijfsleven: transparantie!

Bijgaand het blog van Bernadette Slotboom:

Als minister van Waarheid in het Kabinet van Vernieuwing ervaar ik sociale netwerken als Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter, maar ook blogs als een zegening. Eindelijk worden we zelf baas over onze eigen communicatie en hoeven we niet meer a priori alles als waarheid aannemen wat via massacommunicatie tot ons komt.

De nieuwe waarheid is wat je zelf leest, ziet en waarneemt. En daarmee wordt alles veel transparanter. Transparantie gaat ook de nieuwe mores worden, zo voorspel ik.

De wereld voor ZZP-ers
En dat kan en gaat veel betekenen voor ondernemers. Een ondernemer kan als ZZP-er op internet al wereldwijd opereren met zijn producten en diensten. Waar hij vroeger met een winkeltje op de hoek van de straat misschien tientallen klanten had, kunnen dat er nu vele duizenden worden.

Maar pas op: de klant moet je altijd en permanent serieus nemen. Het niet goed of tijdig beantwoorden van mails kan al funest zijn. De nieuwe vorm van mond tot mondreclame via de digitale weg is fnuikend voor het zakendoen wanneer je je beloftes niet waarmaakt. Bovendien worden producten en dus ook de prijzen altijd met elkaar vergeleken. Ook dat is een gevolg van de transparantie.

Kassa!
Maar het biedt ook weer nieuwe kansen. Het tv- en internetprogramma Kassa! leidt dagelijks tot duizenden vragen. Ook een ondernemer kan zich daarin mengen met zijn expertise. Zo’n profilering is een nieuwe vorm van marketing. Het tijdperk van de traditionele marketing ligt achter ons. Als de reclameblokken in beeld komen op de tv lopen mensen tegenwoordig weg. De consument moet dus op een andere manier worden bereikt. Grote organisatie kunnen moeiteloos minimaal tien procent van hun marketingbudget beter besteden aan social media en zullen zien dat dit veel effectiever is.

Een andere sterk punt van social media is dat dit medium zich nog steeds sterk en positief ontwikkelt. Eerst hadden veel mensen de behoefte zich verbaal te uiten, maar dat lijken ze nu afgeleerd te zijn en zie je nu vooral nog terug op straat. Op social media ontstaat nu meer ruimte voor dialoog, het delen van informatie en het uitoefenen van invloed.

Mijn stelling is daarom:
Besteed minimaal 10 procent van de traditionele marketingbudgetten van je bedrijf voor social media inspanningen. Dat zal veel effectiever zijn.

Bernadette Slotboom is minister van Waarheid in het Kabinet van Vernieuwing en zendercoördinator van het themakanaal Nederland 4