Durf kunst te ontdekken als ondernemer

Vrijdag 4 maart 15.00 uur volgt via www.syntens.nl/inspiratiecollege wellicht het meest verrassende gesprek met een lid van het Kabinet van Vernieuwing. Jacqueline Rijsdijk staat dan centraal als de minister van Kunst van Ondernemen. Ken Jacqueline in verschillende rollen, maar ik associeer haar nog vooral met de periode dat zij jarenlang een vooraanstaande rol vervulde in de financiele sector, eerst bij de Nederlandsche Bank en later in de directie van ASR Verzekeringen.

In het Kabinet laat zij zich als minister zich vooral inspireren door haar liefde voor de kunst. Spannend hoe zich dat verhoudt tot zakendoen. Bijgaand haar blog ter inspiratie en overpeinzing:

Ik ben van oudsher diep geworteld in de bancaire en financiële wereld maar ook vaak diep geraakt door de schone Kunst. Waar de ene sector wordt overheerst door ratio en verstand, daar is het heerlijk om bij een voorstelling van modern ballet weg te zwijmelen en nieuwe inzichten te krijgen.

Als minister van de Kunst van ondernemen ben ik er van overtuigd dat beide werelden elkaar veel meer te bieden hebben. Kunstenaars kunnen natuurlijk veel leren van ondernemers hoe je een product in de markt zet en het vermarkt. Ondernemers zouden zich echter wat vaker mogen verwonderen en laten leiden door hun nieuwsgierigheid.

Door kunst te waarderen leer je over grenzen te kijken en dus ook anders tegen problemen aan te kijken. Ik weet uit ervaring dat dit energie geeft. Het brengt je dichter bij oplossingen wanneer je ergens mee worstelt.

Scenarioplan Schiphol
Een mooi voorbeeld uit de praktijk vind ik hoe Schiphol een scenarioplan wilde maken voor het vliegveld over 10 a 15 jaar. Schiphol wilde indertijd inzicht krijgen hoe de consument zich dan gaat gedragen. Uiteindelijk heeft de directie zich opgesloten met een groep kunstenaars om die nieuwe wereld in te kleuren en mede op basis daarvan Schiphol aan te passen. En ik vind zelf dat ze daar aardig goed in zijn geslaagd.

Maar ook dichterbij huis zie ik veel mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen de traditionele maakindustrie en creatieve industrie. Ik heb bij Syntens gezien hoe het metaalbedrijf Abrahams heeft gewerkt aan een stijgbeugel voor de paardensport. In een samenwerking met een designer is het product uiteindelijk succesvol in de markt gezet.

Of hoe een bus met kunstenaars van de Eindhovense Design Academy in Brussel nadacht om de politiek dichter bij de mensen te brengen. Kunstenaars doen dan doorgaans met een andere verfrissende blik.
Zeker in tijden van crisis waar geld schaars is, moeten we creativiteit koesteren. Dan ontstaan de mooiste product markt combinaties. Juist nu moeten we het roer omgooien en anders aanpakken.
Durf de Kunst van ondernemen te ontdekken, zo daag ik daarom graag iedereen uit.

Mijn stellingen luiden daarom:
1. We zijn verleerd nog kind en nieuwsgierig te zijn. Dit vraagt om nieuwe creatieve inzichten vanuit ondermeer de kunst
2. Geld maakt lui. In tijden van crisis ontstaan de beste ideeën.

Jacqueline Rijsdijk
Minister van Kunst van ondernemen (Kabinet van Vernieuwing)