Wie wil ook koopdelen?

De bodem van grondstoffen komt in zicht en dat geldt al een tijd voor onze nationale schatkist. Ook de sterk oplopende werkloosheid stemt ons tot zorgen.
Maar schaarste aan middelen, geld, en werk is vaak ook de beste voedingsbodem voor kunst en creativiteit. Leve de innovatie!

Zelfvoorziening en zelfredzaamheid worden nu nieuwe trends. Minder en anders consumeren kan een van de oplossingen zijn. Ik ben daarom erg enthousiast geraakt over een initiatief van Juul Martin, die ik ken van Durf te vragen. Hij schreef een blog over koopdelen en daagde mij uit samen met hem dit plan uit te voeren.

Op donderdag 15 maart komen we in Amsterdam voor het eerst bij elkaar om te kijken hoe we met een groep ondernemers en ondernemende burgers dit idee kunnen concretiseren.

Wat is koopdelen?
Ruud Koornstra, groene premier in het Kabinet van Vernieuwing, leerde mij al dat het straks niet meer gaat om bezit, maar om het recht op gebruik van energie, vervoer, wonen enz.. Dat is een paradigma shift, maar als je er over nadenkt dan zijn er op eens meer mogelijkheden dan beperkingen.

Volgens Juul zouden we ook veel efficiënter (duurzamer) en goedkoper kunnen omgaan met materiële zaken die bijna iedereen in huis heeft. Variërend van een bladblazer en boormachine tot een zeilboot. Het is toch zonde wanneer je zo’n duur apparaat maar 3x per jaar gebruikt? En wat is er op tegen een apparaat met een of enkele mensen uit je omgeving (of familie) aan te schaffen?

Bouwmarkten maar ook elektronicawinkels hebben nu last van consumenten die de hand op de knip houden. Met koopdelen komt er weer meer animo tot koop en dus nieuwe omzet.

Koopdelen bestaat eigenlijk al in verschillende vormen. Denk daarbij aan timesharing van vakantiehuisjes en platforms als www.spullendelen.nl en www.greenwheels.nl

Wat zoeken we voor Koopdelen?
Met Durf te vragen heeft Juul al een immens groot netwerk van delers en gevers. Daar maken we graag gebruik van.
Voor de eerste verkenning zoeken we vooral mensen die facebook applicaties kunnen maken, aanbieders van producten die zich lenen voor koopdelen, experts op gebied van verzekeringen (aansprakelijkheid), logistiek, marketing en vooral slimme meedenkers.

De groep beperken we tot ca 15 personen. Heb je interesse, laat het ons weten via bv dit blog.