We hebben meer Eureka-momenten nodig

Van de Fortune 500 bedrijven in 1955 bestaat 87% niet meer. In 1920 was de gemiddelde levensduur van een multinational 67 jaar, nu is die 15 jaar. Professor Richard Foster (McKinsey/Yale University) onderzocht dat de levensduur van grote bedrijven steeds korter wordt. In 2020 bestaat volgens hem 75% van de bedrijven uit de S&P 500 uit bedrijven waar nu nog niemand van gehoord heeft.
Dat betekent dus vernieuwen permanent nodig is om een marktpositie te behouden, want elk uur van de dag komen er nieuwe toetreders bij. Graag geef ik twee voorbeelden van een Eureka-moment, die heeft geleid tot nieuw ondernemerschap vanuit het MKB.

1) Refereespray ontstaan tijdens WK voetbal (kijken)
Peter Rijsenbrij FotoTijdens het WK voetbal kregen Peter Rijsenbrij (foto) en Bob van der Kolk een Eureka-moment toen ze de scheidsrechters met een spray een lijn zag trekken voor het muurtje op 9.15 uur afstand van de vrije trap. Zullen wij die spray in Nederland introduceren? Zo vroegen beide vrienden zich af. Vlak voor het WK hadden ze elkaar uitgedaagd hun creativiteit aan elkaar te koppelen en samen een bedrijfsactiviteit te ontwikkelen. Beide ondernemers zijn actief in de evenementenwereld maar hadden tot voor kort alleen maar binding met entertainment en evenementen in de voetbalwereld.

Ze ontdekten waar de spray verkrijgbaar was, bedongen een exclusief verkoopcontract en deponeerden nog dezelfde week het website-adres Refereespray met verschillende extensies. Met de nieuw opgerichte werkmaatschappij Total Sport Solutions (RefereeSpray BV) ontwikkelden ze een eigen label en webshop. Zelfs aan een clip waarmee de spuitbus aan de scheidsrechterbroek kan worden opgehangen, werd gedacht.

Al actief in 25 landen
Voor de start van het nieuwe seizoen werden beide mannen door diverse sportshops en voetbalbonden benaderd.
Refereespray is inmiddels in bijna 25 landen verkocht. Ook de KNVB is vaste klant. ,,Maar de echte omzet zit natuurlijk niet in de top bij het betaald voetbal, maar in het amateurvoetbal.
Op die doorbraak moeten we nog wachten’’, aldus Peter Rijsenbrij.

RefereeSpray with Clip(holder)Samen met zijn partner kan hij al bijna een boek schrijven over de beren op de weg die hij afgelopen maanden is tegengekomen. De eerste wedstrijden waren nog niet gefloten, of er ontstond in Duitsland grote heisa over een andere spray. Die spray zou een schadelijke stof bevatten. In één keer had de verdwijnspray te kampen met een negatief imago. Uit onderzoek blijkt echter dat RefereeSpray van Total Sport Solutions geen schadelijke stoffen bevat.

,,Een goed idee is één, maar het ook kunnen uitvoeren is een heel ander verhaal. Tot de dag vandaag moeten we scherp blijven’’, benadrukt Rijsenbrij.

Zo kleven er zeer strenge eisen aan het transport van drijfgassen en dus ook aan de verpakking. ,,Als je het doet, dan moet je het goed doen’’, vindt Rijsenbrij. ,,Maar het biedt ook veel kansen. Zo benutten we het flesje ook om extra reclame te maken voor ARAG, de officiële sponsor van de scheidsrechters in ons land.’’

De komende maanden richt Total Sport Solutions zich op schaalvergroting en de introductie van nieuwe producten. De wedstrijd is daarom nog lang niet afgelopen!

2) Hans Blokzijl ziet het licht met Daytonight
imagesOp Bomencentrum Nederland in Baarn staan tienduizenden bomen. Het 40 ha grote landgoed is tevens een ideeën- en inspiratiepark. Hans Blokzijl is een groene entrepreneur die het liefst elk goed idee de volgende dag al vertaalt in een nieuwe bedrijfsactiviteit.

Met een door daglicht oplaadbare ledlamp zag hij op een dag het licht als ondernemer: Daytonight!
Tal van verschillende bomen, die zo dik zijn geworden dat ze niet meer verhandeld kunnen worden, gebruikt hij om de lampjes te verwerken in houtschijven. Ze kunnen worden gebruikt als sfeerverlichting, maar ook als signing bij parkeerplaatsen en zelfs in waterpartijen.

De lampjes geven tot 14 uur licht per dag en hebben een levensduur van 5000 uur. ,,Natural light dus”, aldus Hans Blokzijl, die al sinds het najaar bezig is met de productie. In het voorjaar start de verkoop via tuinbeurzen.

Zijn lessen: ,,Houd de verkoop zo lang mogelijk in eigen hand, want dan zijn de marges van de opbrengst beter. En zorg voor een goede styling en verpakking. Daarnaast zijn natuurproducten als boomstammen prachtig, maar werken ze soms nog door. Daar moet je goed rekening mee houden, maar gelukkig hebben we die kennis over natuurproducten in eigen huis.’’