V-nieuwsbrief

V-nieuwsbriefBij een organisatie als Syntens horen ook innovatieve communicatiemiddelen. Dat versterkt ook het imago van innovatienetwerk voor ondernemers.
Voor nog geen 50 euro ben ik enkele jaren geleden gaan experimenteren met podcasts, die ik onder de naam van Syntens webradio op onze site wegzet. Trendwatcher Richard Lamb, altijd enthousiast te krijgen voor nieuwe ontwikkelingen, zorgde voor gratis promotie via zijn eigen uitzendingen. En passant leerde hij mij het nut van RSSfeed inzien. Plotseling werd het bereik ook nog substantieel groter doordat eigenaars van een Ipod gratis en gemakkelijk de gesprekken over innovatie konden binnenhalen. Tussen de 3 tot 5 minuten werd er geluisterd naar de gesprekken. En dat is niet slecht voor internetbegrippen, zo weet ik inmiddels. Zelfs minister president Jan Peter Balkenende verscheen een keer voor de microfoon van Syntens webradio. Zo kun je dus met relatief weinig middelen een eigen medium zijn.
Recentelijk heb ik weer een nieuw medium ontdekt: de video nieuwsbrief (V-nieuwsbrief).
Afgelopen jaren heb ik veelal met studenten en startups maar soms ook met mijn eigen camera een bibliotheek aan internetfilmpjes over innovaties samengesteld. Via innovatietv, duurzaaminnoveren, minister van innovatie en sportinnovatie zijn kosteloos eigen innovatiekanalen gecreƫerd. Daarvan heb ik geleerd het materiaal veelvuldig en op verschillende manieren in te zetten zodat op termijn daar een flink bereik mee kan worden gerealiseerd, de zg. long tailtheorie.
Samen met Merge Media experimenteer ik nu met de maandelijkse video nieuwsbrief, het Syntens innovatie-magazine dat is opgebouwd uit bestaand materiaal, een serie gesprekken met bekende en minder bekende mensen die in een minuut mogen uitleggen wat zij zouden doen wanneer zij minister van innovatie zouden zijn en een gesprek over een (actueel) innovatiethema. Zonder enige promotie keken naar de eerste uitzending al 800 mensen. Nog opvallender: ze bekeken de uitzending bijna van het begin tot het einde, gedurende bijna vijf minuten.
Mijn volgende ambitie is dit innovatiejournaal met andere instanties verder uit te bouwen tot een nieuw medium dat niet maandelijks, maar wekelijks verschijnt.
Vandaag contact gehad met de organisatie van de week van de ondernemer om een speciale uitzending te maken over Anders ondernemen, anno 2009. Het wordt dan serieus tijd eens een persbericht te maken over het fenomeen V-nieuwsbrief.
Mijn leermomenten van deze activiteiten samengevat:
– zoek naar media die bij je product/dienst passen en je imago kunnen versterken
– durf te experimenteren (met middelen maar in dit geval ook met studenten). Uiteindelijk kun je daarmee het verschil maken.
Maar ook:
– misbruik je communicatiemiddelen niet om (te veel) reclame uit te zenden. Je boodschap wordt dan niet meer serieus genomen.
– werk samen (open innovatie!) met andere aanvullende partners want dan bereik je in alle opzichten veel meer